۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

نسل من - نسل تو



یادم میاد که شنیده بودم که هر ۲۵ سال یک نسل حساب می‌شه در نتیجه تفاوت بین سلیقه، عقیده، ارزش ها،.... هر ۲۵ سال تغییر می‌کنه.
پدران و مادران ما تلاش میکردن که مانند پدران و مادرانشان بیسواد یا کم سود نباشن، حقوق اولیه مدنی یک انسان رو بشناسن و تقاضا کنن ببینن که تمدنهای دیگری غیر از تمدن چند هزار سالهٔ گرد و خاک گرفته ایران هم هست. تکنولوژی رو به ایران بیارن و پا به دنیای مدرن اما خیلی‌ خیلی‌ محدود شده بزارن.و همین تغییرات باعث سر در گمی بیشتر و درگیری در تحولات ماندگار و تاثیر گزارتری شد. به حدی در گیر شدن که فرصتی برای شناخت خیلی‌ چیزها نداشتن و وقتی‌ گردباد فرو نشست همهٔ تعاریف عوض شده بودن و اونا هم چاره‌ی نداشتن غیر از پذیرفتن و هم آهنگ شدن.
نسل بعد از اونا هم که شاید دوران به همان اندازه پر هیاهو رو تجربه کردن، آشنایی با اسلحه، شهادت، بهشت،معلولیت،....
نسل ما نسل بعد از ۲ بحران سنگین است، ما شکر گذار بودیم و مدیون و مسول بودیم. به همه سختگیری‌ها به چشم یک باید نگاه میکردیم و مطیع بودن بهمون تاکید میشد، نهایتا شاید گله‌مند از پدر و مادر که چرا ما جزو اون کسانی‌ نبودیم که بار خود رو طی اون چند سال بستن......زمان ما زمانی‌ بود که تازه مفهومی‌ به اسم شبکه مجازی شوکوفه زد که این امکان رو بهت میداد که دوستانی غیر از دوستان مدرسه و دانشگاه رو بشناسی، تازه خریدن کامپیوتر داشت زنده میشد، مردم یواش یواش فرصتی داشتن که برای پول و آینده شون برنامه ریزی کنن، ....
و این قضیه به قدری به سرعت پیشرفت که تعریف یک نسل به جای ۲۵ سال شد ۵ سال، حالا دیگه خواهر و بردار من، من رو قدیمی‌ میدونه، عقایدش زمین تا آسمون با من فرق داره، معیار‌های زندگیش، انتخاب دوست، نحو برخورد با مسائل،در خواست حق و حقوقش در زندگی‌، قبول و فریاد زدن "من" چیزی که هچوقت در ایران معنی‌ نداشته، در اختیار داشتن  تکنولوژی و استفاده زیاد از اون،به بازی نگرفتن پدر و مادر و تصمیم گیری بدون دخالت دادن تصمیم اونا، چیز هایه که باورش مشکل است اما واقعیت داره.
و من مطمئن هستم که با وجود همه نارضایتی‌‌های که از این نسل می‌شه اونا می‌تونن که تغییرات مثبتی رو برای ایران به ارمغان بیارن، اینا نسلین که تحمل سختی و مشکلات رو ندارن. مفهوم ندارم، نمی‌شه، نمیتونم رو درک نمیکنن. از نظر اونا همه چیز باید اونی‌ باشه که براشون آرامش و شادی میسازه.اما به این معنی‌ نیست که تنبل هستن نه بلکه نسلی هستن که فرصت کافی‌ داشتن که بخونن، بدونن، ببینن و بشنون و به دنبال خواسته‌هاشون باشن. این نسل به دنبال پیدا کردن روش رسیدن به هدف هست پس می‌تونن که هر کسی‌ رو متقاعد کنند، و هر مانعی رو از پیش رو بردارن.
خوشا به حالتون و موفق باشین.



۱ نظر:

Alidad گفت...

و من مطمئن هستم که با وجود همه نارضایتی‌‌های که از این نسل می‌شه اونا می‌تونن که تغییرات مثبتی رو برای ایران به ارمغان بیارن، اینا نسلین که تحمل سختی و مشکلات رو ندارن
I like this part the most